familie-Boes.reismee.nl

Van Battambang naar Phnom Penh.

Na een redelijk vlotte reis in een gammele bus zijn we dan in Battambang geraakt. Ze voorspelde een rit van plusminus 4 uur, maar we waren na 3 uur al daar. Dat komt er van als je het grootste voertuig op de baan bent, dan gaat/moet iedereen aan de kant voor u.

Over Battambang kunnen zelf kunnen we heel kort zijn. Het is een authentieke Cambodjaanse stad, waar eigenlijk niets te doen is, maar waar ze toch toeristen willen ontvangen. Bijgevolg wordt het kleinste prulletje uitvergroot om het toch maar toeristisch aantrekkelijk te maken. We zagen een lelijke tempel, misschien wel de lelijkste die we ooit zagen. En een was een grot waar rond 17u30 ’s avonds ongeveer 5 miljoen vleermuizen uitvliegen, daar staan dan heel wat toeristen naar te kijken, best impressionant. (de vleermuizen hè)

We hebben wel een ritje met de Bamboetrein (een ijzeren kader, met bamboelatten op en aangedreven door een motor) gemaakt over een stuk spoorweg dat in het verleden gebruikt werd, maar door het slechte onderhoud is het niet meer mogelijk om hier treinen over te laten rijden. Deze rit was zeker de moeite en Finn vond het echt de MAX!!! dit ging trouwens best snel en bij een tegenligger moest de lichtst beladen trein afstappen en deze van het spoor tillen en de zwaardere doorlaten. Nogal een geluk dat ik op onze trein zat, want als het aan Pam en Finn zou gelegen hebben moesten we constant afstappen :-)

Vanuit Battambang zijn we dan met een minibus naar Phnom Penh gereden, eigenlijk gevlogen…

Phnom Penh is een typisch Aziatische stad. Druk, vuil, warm, veel bedelaars (in dit geval veel slachtoffers van de landmijnen) maar ook gezellig, sfeervol, lekker eten etc…

Het meest indrukwekkende was ons bezoek aan Choeung Ek of de Killing Fields.

Lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Choeung_Ek

We hebben hier zo een audio guide genomen en ons laten meeslepen in de verschrikkelijke verhalen van deze plaats. Finn heeft ongeveer de helft van de toer geluisterd naar zijn guide en toen was het hem te veel. Hij was onder de indruk van de vele skeletten die er lagen. We hebben het verhaal op kinderniveau proberen te vertellen, maar hij had zoveel vragen…

Nadien hebben we ook nog de Tuol slang gevangenis bezocht

Lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuol_Sleng

Jammer genoeg deden de slachtoffers het vroeger in omgekeerde volgorde…

Verder hebben we ons tijd besteed aan zwemmen, lekker eten, beetje kuieren, lekker eten, zwemmen, lekker eten…

En afgelopen vrijdag een reisdag met na 2 vluchten de eindbestemming Kuching BORNEO!!!