familie-Boes.reismee.nl

De schoonheid van Sarawak

En daar stonden we dan… Borneo Sarawak. Voor mij een droom die uitkwam, na de talloze documentaires op National Geographic en Discovery Channel te hebben gezien. En wat een natuur was me dat!

We twijfelden wat me moesten doen, ofwel rondtrekken ofwel 1 strategisch punt uitkiezen en vandaar daguitstappen doen naar de vele mooie dingen. Het werd het laatste. we sliepen 7 nachten in super gezellig hotel met mooie tuin en dito zwembad. Vandaar deden we verschillende uitstappen.

We gingen naar Bako National Park, daar deden we een leuke wandeling van een paar uur en we zagen ondertussen verschillende dieren zoals de Aziatische vliegende kat (flying lemur), verschillende neusapen (proboscis monkey), veel verschillende en zeer kleurrijke kleinere krabben, wandelende vissen, een baardvarken, een koppeltje degenkrabben…

In het park was het drukkend warm en met een vochtigheidsgraad van 100% kun je wel raden hoe we aan het zweten waren, maar het was meer dan de moeite.

De volgende dag bezochten we Semenggoh wildlife center, dit is een groot natuurpark waar gewonde, verstoten of gedomesticeerde oerang oetangs opgevangen worden. De dieren leven er in het wild, maar worden wel elke dag gevoederd. In deze periode van het jaar komen ze elke dag eten, maar wanneer er genoeg fruit in de jungle aanwezig is, kan het zijn dat ze de dieren weken aan een stuk niet zien.

Wij hadden veel geluk en zagen acht verschillende oerang oetangs, waaronder twee moeders met kind en het alfa mannetje (Richie), deze laatste was echt indrukwekkend.

Tussen al deze uitstappen door verkenden we Kuching en genoten van heerlijke Maleisische keuken.

We zijn ook nog naar Gunung Gading geweest, in dit park heb je kans om de zeldzame Rafflesia bloem te zien bloeien, maar hier heb je natuurlijk de nodige dosis geluk bij nodig aangezien deze slechts 5 dagen per jaar in bloei staat. Toen wij er waren stond er een bloem op uitkomen, maar ze was nog niet open. we hebben dan maar genoten van de prachtige wandeling naar de 7de waterval. Deze tocht duurde meer dan 1,5uur (enkel) en Finn heeft ze helemaal tot een goed einde gebracht. Het was constant klimmen en klauteren, op en neer tussen de bomen en talrijke wortels van deze bomen. De beloning was dat we konden zwemmen in een waterval in de jungle, waar er niemand anders was. Alleen wij drie en dat was zalig!

De volgende dag vertrokken we voor twee nachten naar een homestay in de jungle. Lars, een Noor die samen met zijn Maleisische vrouw deze homestay bezit kwam ons ophalen in het centrum van Kuching. Na een tocht van meer dan anderhalf uur in de auto en dan nog eens een dik half uur op een boot door de jungle kwamen we bij hun huis aan. Het was fantastisch!!! je hoorde enkel vogels fluiten, insecten zingen en verder was er niets. Dit betekende ook dat er na zonsondergang geen elektriciteit meer was, geen ventilator op de kamer, laat staan airco. De eerste nacht is het dan nog niet onder de 30 graden geweest… je kan dus wel raden hoe goed we hebben geslapen.

De volgende dag zijn we een dagtocht met de kajak gaan maken, heerlijk varen door de rustige jungle. Hier en daar stoppen om te zwemmen of een waterval te bewonderen. Wat een dagje!

Wat ik zeker niet mag vergeten te vertellen is dat Lisa een FANTASTISCHE kokkin is.

Man hier hebben we lekker gegeten.

De volgende dag zijn we dan terug naar het Basaga hotel gegaan, waar we voordien ook geslapen hebben, gegaan. Die avond hebben we nog een boottocht gedaan in de Kuching Wetlands, dit is een groot mangroven gebied in de buurt van Kuching. Hier konden we de prachtige Irrawaddy dolfijnen spotten en we hebben er redelijk veel gezien. In kleine groepjes zwommen ze door de rivier om dan regelmatig uit het water te springen. Verder hebben we ook nog de neusapen en ene kingfisher gespot en natuurlijk de duizenden vuurvliegjes. Er zouden ook veel zeekrokodillen (salty’s) zitten, maar deze kregen we niet te zien. (op het kleine exemplaar van 30cm na dan)

Raar om te weten, dat er regelmatig kinderen opgegeten worden door deze beesten, omdat de kids in de rivier willen blijven zwemmen.

In het donker zijn we dan terug naar het hotel gegaan, waar we de boodschap kregen dat de Rafflesia in Gunung Gading in bloei stond. Nu begonnen we er nog over na te denken om de volgende ochtend (we hadden later die namiddag onze vlucht naar Kuala Lumpur) nog snel naar het park te rijden. Uiteindelijk hebben we dit niet gedaan, om ons de stress en tijdsdruk te besparen. Jammer van de bloem, maar naar het schijnt stinkt ze toch enorm :-)

Nu zitten we hier in een hotelier de buurt van de luchthaven, een beetje eten, verslagje typen, wat zwemmen en dan binnen enkele uren BACK HOME!!!!

Stilletjes denken we al aan onze volgende trip.

Steven

Zalig!

Positief denken, hier is het een pak frisser, dus slapen zal hier veel gemakkelijker zijn! ;-)

kleine broer

zalig voor jullie! geniet er nog van

Ingrid

Echt prachtig om telkens te mogen mee genieten van jullie avonturen!

linda

Stuk voor stuk mooie foto's,wat zal Finn morgen kunnen vertellen :)

eve

ik geloof dat die bloem ook in een serre in belgië staat. ofwel de koninklijke serre ofwel een andere. precies eens in de krant gelezen. en zou inderdaad fris naar zwavel ruiken ;) je moet het maar eens opzoeken als je terug bent